sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Sushi-ilta

Eilen tein taas reilusti sushia ja päätin laittaa tänne pari helppoa sushi ohjetta. Sushit ovat siitä hyviä, kun niitä voi tedä vaikka satoja erillaisia ja oman maun mukaan soveltamalla.

Esivalmistelu
Tarvikkeet joita kannattaa olla:
Bambumatto, joka kannattaa pistää minigrip-pussin sisään, jotta se ei likaannu
Sakset
Sushi- tai normaalia riisiä
Kulhon jossa on vettä (jotta saat kasteltua kädet kun muovailet riisiä ja vettä kytät myös liimana levän kanssa)
Elmukelmua
Nori-levää (eli leväarkkeja)
Täytteitä oman maun mukaan, itse käytin: graavilohta, surimia eli rapupuikkoja, katkarapua, paprikaa, kurkkua, avokaadoa, porkkanaa ja seesaminsiemeniä.

Riisi
Aloita sushiriisin keitolla. Itse keitin riisinkeittimessä, mutta netistä googlettamalla saat varmasti paremman ohjeen. Olen joskus käyttänyt kyllä normaaliakin riisiä, mutta oikea sushiriisi on parempaa, koska se on tahmempaa.
Kun olet keittänyt riisin, anna sen jäähtyä.

Maki


Makit ovat siitä hyviä, että voit valita itse täytteen ja tehdä niistä juuri sopivia sinun makusi mukaan.
Valitse siis itse haluamasi täytteet. Levitä riisi leväarkin päälle, mutta jätä vähän tilaa yläosaan ja sivele siihen vähän vettä. Kääri rullaksi ja leikkaa.



California Maki
Tarvitset:
n.1/2 leväarkki
avokaadoa
kurkkua
surimia(rapupuikko)
riisiä
seessaminsiemeniä

Kääri avokaado, kurkku ja surimi, ja "liimaa" levä veden avulla kiinni.
Tee "riisimatto" bambumaton päälle (minigrip-pusssin päälle)
Kääri ja ripottele reilusti päälle seessaminsiemeniä.
Leikkaa paloiksi

Kuppa Maki
Tarvitset:
kurkkua
riisiä
n.1/2 leväarkin

Painele riisi leväarkin päälle, niin että se peittää noin yli puolet levästä.

Asettele kurkut, kääri rullaksi ja leikkaa.

Sake Nigiri
Tarvitset:
riisiä 
lohta (käytin graavilohta)

Kostuta kätesi kevyesti ja pyöritä riisistä pallo, jota litistät varovasti vähän. Laita lohenpala riisipallon päälle.

Ebi Nigiri
Tarvitset:
riisiä
katkarapua

Valmista samalla tavalla kuin Sake, (ylhäällä) mutta korvaa lohi katkaravulla.

Surimi Nigiri
Tarvitset:
surimia (rapupuikkoa)
riisiä
muutama pientä suikaletta levääarkkia

Kostuta kädet kevyesti ja pyöritä riisistä pallo, jota painat varovati vähän, asettele surimipala riisin päälle. Leikka noin senttimetrin levyinen siivu leväarkista. Laita levänpala surimipalanpäälle, kiinnitä taita riisin alle ja liimaa veden avulla levä kiinni.



Tässä nämä sushit nyt sitten olivat. Sushien tekeminen on todella hauskaa, vaikka onkin hieman pikkutarkkaa. Suosittelen kokeilemaan jos et ole itse vielä kokeillut.





<3:lla Erika
ig: _erikaa_b




















maanantai 2. helmikuuta 2015

Nutella-pretzeli brownie

Tässä todella hyvä ja hieman erillainen brownie resepti. Niin helppo ja nopea, ja niin hyvää.

Nutella-pretzeli browniet
tarvitset:
50g pehmeää voita tai margariiniä
0,5dl fariinisokeria
0,5dl sokeria
1dl Nutellaa 
1 kananmuna
0,5tl vanilijasokeria
0,5tl leivinjauhetta
2,5dl vehnäjauoja
n.1,5dl (n.30g) pieniä suolapretzeleitä tai suolatikkuja

Vatkaa kulhossa voi, nutella, kananmuna ja molemmat sokerit kuohkeaksi vaahdoksi. Sekoita jauhot, leivinjauhe ja vanilijasokeri erillisessä kulhossa ja lisää voi-nutella vaahtoon varovasti sekoittaen.
Lisää taikina voideltulle uunivuoalle (minä käytin n. 20x20cm uunivuokaa). Murskaa pretzeleitä vähän (teetivät kuitenkaan mene muruksi). Pistä brownietaikinan päälle ja paina varovasti vähän taikinaan, jotta uppoavat hieman.
Paista 175 asteessa noin 20-30 minuuttia.
Anna jäähtyä ja leikkaa paloiksi.

Tässä se nyt sitten oli, suosittelen kokeilemaan jos haluaa jotain vähän erillaisempaa. Ja eivät nuo pretzelit pakollosia ole, voit tehdä ilman niitä tai korvata esim pähkinöillä.

<3:lla Erika
Instagram: _erikaa_b

keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Amerikan kuulumiset

Noniin, pääsin vihdoin koneen äärelle ja sain kuvat ladattua. Puolitoista viikkoa olen jo suomessa ollut, mutta läksyjen ja aikaeron takia en ole saanut kirjoiteltua. Lähdimme siis 25.joulukuuta suoralla lennolla Miamiin. Ajoimme  Ft. Myers:iin, ja viivyimme siellä viikon. Mukana oli isän Canon 1100D jolla ottelin sitten monta sattaa kuvaa. Tässä ensin kuvia Ft Myers:istä.




























 Uutena vuonna olimme rannalla, siellä lähetettiin paljon niitä japanilaisia paperilyhtyjä (en nyt muista nimeä), mutta oikein kunnon kuvaa en saannut, koska rannalla oli pimeää.

 Viikon jälkeen ajoimme Tampaan, jossa olimme kaksi yötä. Sieltä muutama kuva sirkuksesta. Kävimme myös Bush Gardenissa, mutta kameraa en sinne ottanut mukaan.



Tampan jälkeen menimme Orlandoon neljäksi yöksi.
Orlandossa kävimme SeaWorldissa ja Aquaticassa.
Huomasin kuvia purkaessa koneelle, etten ollut ottanut yhtään kuvaa Orlandosta, hups.

Orlandosta lähdimme vielä kolmeksi yöksi Miamiin. Sieltä taas kerran lisää rantakuvia. 
Ostin Miamista kameraani Canonin 75-300mm objektiivin, jolla sain kuvata rannalla vielä pari päivää ennen lähtöä.







 Ja nyt kun minulla kerran oli uusi objektiivi halusin kokeilla kuvata lokkeja, koska vanhalla objektiivilla en päässyt niin lähelle lintuja, etteivät ne olisivat lentäneet pois.










Ilmeisesti lokit eivät pitäneet valokuvauksesta, kun noin rupesivat huutamaan, joten päätin lopettaa.

Tässä kaikki tällä kertaa. Seuraavaan postaukseen voisin laittaa jonkun reseptin, koska niitä ei ole vähään aikaan näkynyt.

<3:lla Erika
Instagam: _erikaa_b